tisdag 4 november 2008

Puy de Tourrettes

Halloween firades genom att se på Prison Break med mina jobbarkompisar och spela spel.

Igår var det inte världens bästa väder men eftersom jag inte hade så mycket annat att göra åkte jag iväg med min cykel för att göra ett mer seriöst försök att komma upp till toppen på Puy de Tourrettes. Denna gången åkte jag hemmifrån klockan 8 och var framme vid Tourette sur Loup lite innan tio.

Halvvägs

En timme senare hade jag kommit upp för de värsta backarna upp till platån nedanför toppen. Där var jag tvungen att lämna cykeln för att komma upp sista biten. Det var inte bara att man cyklat i uppförsbackar i två timmar som gjorde det jobbigt att ta sig högre upp. Förutom att det var brant så hade i nästan allt som växte på sluttningen vassa taggar. Inte så kul när man behöver något att hålla i för att inte trilla.

I höjd med molnen

Tyvärr var det molnigt högst upp vilket gjorde det svårt att se hur långt det var kvar, men jag tror att jag var ganska nära toppen. Nedanför molnen gick det att se ganska långt. Eftersom det blåste och var ganska kallt stannade jag inte länge. Tog en del bilder men har fortfarande bara mobilkameran att ta kort med.

Nice i bakgrunden någonstans

Det satt ett gäng jägare och fikade i närheten där jag parkerat min cykel när jag kom ner. Tror att de blev ganska överraskade när jag cyklade förbi eftersom de inte sett mig eller min cykel innan och det skulle vara totalt omöjligt att cykla ner för berget.

Dalgång

Nedanför Tourrettes finns en dalgång som jag var tvungen att cykla ner i och upp för både dit och hem. På en sidan en brant grusväg och på andra en asfalterad väg som är mindre brant men ändå backe i några kilometer.

Med tanke på att det börjar bli kallt och sämre väder tror jag inte att det blir några längre utflykter på ett tag. Dessutom behöver jag nog fixa nya bromsar..

Inga kommentarer: