söndag 19 oktober 2008

Tourrettes sur Loup

Idag tog jag cykeln till Tourrettes sur Loup, en medeltidsstad som ligger på vägen upp till "berget" som jag försökt gå till tidigare. Vägen dit bestod inte helt oväntat av många backar. Hade tänkt hålla mig till de asfalterade vägarna men för att slippa åka flera mil runt för att komma upp den sista biten tog jag en grusväg som på några ställen var för brant att cykla i.

Tourrettes sur Loup

Något som gjorde det ännu mer spännande var att det tydligen pågick jakt i skogarna, klappjakt enligt min franska ordbok, vet dock inte vad de klappade på.

Tourrettes sur Loup

Körde bara igenom men det verkade vara ganska mycket liv fortfarande med restauranger och annat. När jag kom lite högre upp kunde man nästan se havet, ganska molnigt fast det gjorde att det var lagom varmt att cykla.

Utsikt

Försökte hitta en bra väg att komma högre upp men hittade ingen som gick att cykla på. Staden ligger på ca 400 möh, men "berget", Puy de Tourrette, ska vara 1268 m högt, alltså en bra bit kvar. Var borta i fem timmar och åkte 56km enligt Google Earth. Fågelvägen är det däremot bara 22km fram och tillbaka.

Inga kommentarer: